Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Historia klas matematycznych 7 i 8

Nim gwiazda naszych klas rozbłysła jasno i dumnie na firmamencie warszawskiej i ogólnopolskiej oświaty, potrzebna była pierwsza iskierka. Iskierka ta zrodziła się w głowie dra Jerzego Bednarczuka, doświadczonego pedagoga, który wykształcił m.in. całe pokolenia absolwentów matematycznych klas eksperymentalnych (tzw. klasy Matex) w XIV Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica w Warszawie. Sam pomysł był bezpośrednią reakcją na reformę oświaty, która likwidowała gimnazja — od września 2017 roku absolwenci klas 6 mieli przez kolejne dwa lata kontynuować naukę w szkole podstawowej. Zanim to nastąpiło, kilka warszawskich gimnazjów oferowało niestandardową edukację matematyczną — klasy realizujące rozszerzony program matematyki opracowany przez dra hab. Wojciecha Guzickiego. Wybitny dydaktyk osobiście uczył w kilku takich klasach, a swoje przemyślenia podsumował w doskonałej książce, pozycji niezwykle cenionej w środowisku nauczycieli, pt. "Rozszerzony program nauczania matematyki w gimnazjum. Poradnik nauczyciela matematyki".  Szkoły biorące udział w niniejszym projekcie wykształciły niemałe rzesze olimpijczyków, jednak wraz z wygaśnięciem gimnazjów proces ten musiał się nieuchronnie zakończyć.

 

Naturalną receptą wydawało się otwarcie analogicznych klas na poziomie klas 7 i 8 szkoły podstawowej — właśnie takich, jakie działają dziś w budynku przy ul. Żelaznej. Oprócz pomysłu i inicjatywy potrzebna była dobra wola, odwaga i wiara w sens takiego przedsięwzięcia ze strony osób decyzyjnych w którejś ze szkół podstawowych. Trzeba w tym miejscu wyraźnie docenić i wyrazić wdzięczność władzom dzielnicy Wola, jednak największe podziękowania należą się śp. dyrektor Beacie Urbanek-Żywicy. Jej otwartość, determinacja, a nade wszystko wiara w pomysł Jerzego Bednarczuka spowodowały, że we wrześniu 2017 r. w kierowanej przez nią Szkole Podstawowej nr 221 powstały eksperymentalne klasy matematyczne. Wymagało to wiele determinacji i ogromu pracy organizacyjnej: narad, spotkań i dyskusji na rozmaitych szczeblach.

 

Jednym z kluczowych założeń projektu była odpowiednio dobrana kadra pedagogiczna. Jerzy Bednarczuk nawiązał w tym celu współpracę z dwoma młodymi matematykami — Mateuszem Dębowskim i Tomaszem Gródkiem — oraz zarekomendował zatrudnienie ich w SP nr 221.

 

Szkoła była gotowa, nauczyciele także. Przyszedł więc czas na znalezienie odpowiednich uczniów. Uczniów zdolnych, ambitnych, zaangażowanych.
Nie od dziś wiadomo, że skutecznym narzędziem przyciągania takich osób są konkursy. I tak powstał konkurs FerMat, adresowany do uczniów klas 6 i młodszych. Konkurs pomyślany w taki sposób, aby dotrzeć z naszą ciekawą ofertą dydaktyczną do odpowiednich odbiorców, aby zainteresować ich tym projektem z nadzieją, że wybiorą właśnie naszą szkołę jako najlepsze miejsce dla własnego rozwoju.
Kolejne edycje konkursu FerMat odbywają się corocznie. Po więcej informacji odsyłamy do zakładki FerMat.

 

Już pierwszy rocznik przyjęty do klasy 7 matematycznej dowiódł, że pomysł całego przedsięwzięcia był trafiony, a wysiłki wszystkich zaangażowanych w nie osób skuteczne. W roku szkolnym 2018/2019 uczniowie SP nr 221 zdobyli najwięcej tytułów laureata konkursu matematycznego Mazowieckiego Kuratora Oświaty spośród wszystkich szkół w województwie mazowieckim oraz zajęli drugie miejsce pod względem liczby laureatów Olimpiady Matematycznej Juniorów spośród wszystkich szkół w Polsce. Osiągnięcia naukowe to nie wszystko. Wśród sukcesów nowo otwartej klasy eksperymentalnej należy podkreślić bardzo dobrą atmosferę i relacje panujące w klasie, co było zasługą samych uczniów oraz wszystkich uczących ich nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem wychowawczyni — Anny Wolskiej. Potwierdziła się zasada, że samo zgromadzenie w jednej grupie uczniów o podobnych zainteresowaniach i wysokich predyspozycjach jest pierwszym, dużym krokiem do sukcesu.

 

Drugi rocznik przyjętych do klasy matematycznej siódmoklasistów trafił pod skrzydła Marty Gródek i Filipa Majewskiego (nauczycieli matematyki) oraz wychowawców: Łukasza Hermana oraz Dagmary Szczepkowskiej-Pisarek (tym razem utworzono już dwie takie klasy). Zarówno pod względem panującej atmosfery, jak i osiągnięć naukowych grupa ta nie ustępowała rok starszym kolegom (czego najznamienitszym dowodem była największa w całej Polsce liczba laureatów Olimpiady Matematycznej Juniorów z jednej szkoły w roku szkolnym 2019/2020). Wszystko wskazywało na to, że eksperymentalne klasy matematyczne w SP nr 221 w Warszawie przyjęły się i natychmiast zaczęły obficie owocować.

 

Ta piękna historia trwa dalej, a właściwie dopiero się rozkręca. Wierzymy, że będzie trwała jeszcze długo…

 

Rok szkolny Klasa Wychowawca Nauczyciele matematyki
2017/18 i 2018/19 7/8 m Anna Wolska

Mateusz Dębowski

Tomasz Gródek

2018/19 i 2019/20

7/8 m alfa

 

7/8 m beta

Dagmara Szczepkowska-Pisarek

 

Łukasz Herman

Marta Gródek

Filip Majewski

2019/20 i 2020/21

7/8 m alfa

 

7/8 m beta

Anna Wolska

 

Grażyna Maciejewska

Mateusz Dębowski

Jacek Sadowski

2020/21 i 2021/22

7/8 c

 

7/8 d

Dagmara Szczepkowska-Pisarek

 

Łukasz Herman

Marta Gródek

Filip Majewski

2021/2022 i ...

7 d

 

7 e

Grażyna Maciejewska

 

Katarzyna Księżopolska

Mateusz Dębowski

Marta Gródek

Data dodania: 2021-11-08 20:02:46
Data edycji: 2022-05-04 23:49:18
Ilość wyświetleń: 3778

Kalendarz

Kalendarz

Współpracujemy z:

Informacje
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji PublicznejTłumacz języka migowego
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Tłumacz języka migowego